FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Jak pracujemy?

  1. Jak opisalibyście Wasz styl pracy ?

Zdecydowanie jest to przysłowiowa „mucha na ścianie” – czyli minimalna ingerencja w przebieg uroczystości, ubranie możliwie wtapiające się w otoczenie (czarne/białe) i ciągła obserwacja akcji. Z drugiej strony, jeśli widzimy prawdziwy ogień na imprezie – dajemy się chwilami w niego wciągnąć, żeby być jak najbliżej akcji i móc zatrzymać część tego ognia na zdjęciach. Byłoby to niemożliwe w stylu dalekiego obserwatora.

  1. Jak zarezerwować termin?

Możesz się z nami skontaktować telefonicznie, mailowo lub za pomocą formularza znajdującego się na stronie. W ciągu 24 godzin poinformujemy Cię o dostępnych terminach.

  1. Jaki jest obszar Waszej działalności?

Działamy na terenie całego kraju, skupiając się na południowym pasie od Wrocławia do Rzeszowa. Najwięcej fotografujemy na Śląsku i w Małopolsce.

  1. Do której godziny zostajecie na weselu?

Standardowo zapisujemy w umowie, że zostajemy do końca oczepin (szeroko rozumianych bo czasem pary nie przeprowadzają oczepin, lub np. o północy podają tort) – maksymalnie do 1 w nocy.  2-3 razy w ciągu roku zdarza się, że ze względu na ślubne poślizgi organizacyjne, pary wydłużają pakiet do 2-giej w nocy. Pozwala nam to złapać sporo dodatkowego materiału zabawowo-tanecznego między 1, a 2-gą w nocy.

  1. Co sugerujecie – 1 czy 2 fotografów ?

Opcję z jednym fotografem polecamy na mniejsze i średnie wesela, powiedzmy do 80-100 osób. Przy naprawdę dużych weselach powyżej 150 osób, 2 fotografów to bardzo dobre rozwiązanie. Często różne sytuacje mają miejsce jednocześnie np. część ludzi bawi się na parkiecie, a część jest na ogrodzie i życzy sobie grupówki albo korzysta z jakiejś atrakcji.

  1. Czy w cenie fotoreportażu jest uwzględniony dojazd na ceremonię i na wesele?

Zwykle przesyłamy ewentualny koszt dojazdu wraz z wyceną pakietu fotograficznego. Dojazd do 100km od naszego biura w Bąkowie jest gratis. W innych przypadkach, koszt ustalamy indywidualnie.

  1. Czy posiadacie upoważnienie do fotografowania uroczystości ślubnych?

Tak, posiadamy stosowane uprawnienia wydawane przez Kurię.

Sprzęt

  1. Jakiego sprzętu używacie ?

Do tej pory najczęściej korzystaliśmy z Canon-a 5dmk3 i 6d. Natomiast coraz częściej zabieramy ze sobą sprzęt innych marek: Nikona (d800/d750) i Sony (A7s/A7rII/A6500).

  1. Ile aparatów ze sobą bierzecie ?

Jeśli wybraliście opcję z 1 fotografem, na pewno będzie miał 2 aparaty, przy 2 fotografach będą to 3 lub 4 aparaty.

  1. Czy wykorzystujecie lampy błyskowe?

Tak, korzystamy z błysku. Bardzo często pozwala na dużo lepsze wydobycie pierwszego planu. Również na salach weselnych często wykorzystywane są oświetlenia LED-owe i bez lampy trudno jest osiągnąć dobre efekty.

  1. Jakich obiektywów używacie?

Jeszcze 10 lat temu najlepszymi obiektywami były oryginalne obiektywy danej firmy (zwykle Canona lub Nikona). Aktualnie, niezależne firmy jak Tamron, Tokina, Sigma czy legendarny Zeiss produkują obiektywy często przewyższające jakością obiektywy „firmowe”. Co 2-3 miesiące pojawiają się nowe konstrukcje, poprawiające rozdzielczość, korekcje . Dlatego nasze zestawy szkieł zmieniają się co jakiś czas i prawie zawsze są mieszanką tych różnych producentów.  Druga sprawa – fotograf często wybiera określone obiektywy na podstawie jego aktualnego (zmieniającego się w czasie) stylu pracy. Dlatego wraz ze zmianą stylu pracy, zmienia obiektywy na inne, bardziej mu „pasujące”.

Usługi

  1. W jakim stylu są utrzymane Wasze fotografie?

Dla naszych Klientów najczęściej realizujemy fotoreportaż. Do każdego zlecenia podchodzimy indywidualnie, nie zamykamy się w utartych schematach. Jesteśmy elastyczni i zawsze dopasowujemy się do zaistniałej sytuacji. Staramy się wprowadzać luźną atmosferę, która sprzyja spontaniczności. Dzięki temu nasze zdjęcia są naturalne, nawet wówczas gdy robimy je w najmniej spodziewanym momencie.

  1. Czy robicie zdjęcia grupowe / ustawianki ?

Zwykle staramy się zrobić „podstawowe grupówki” – czyli zdjęcia z rodzicami/świadkami. Oczywiście na życzenie pary młodej możemy zrobić serie grupówek w dowolnych kombinacjach, z gośćmi, rodziną itd. Natomiast trzeba wkalkulować to w jedną z przerw, ponieważ zwykle taka „mała sesja” trwa od 20 do 30min.

  1. Czy robicie pokazy zdjęć z rzutnikiem?

W zależności od tego, jaki przebieg wesela planujecie, i o której miałby być wykonany pokaz i w jakiej formie – jest to możliwe do wykonania przez samego fotografa, lub potrzebna będzie dodatkowa osoba do pomocy przy wyborze i podstawowej obróbce zdjęć.

  1. Co możecie jeszcze zaoferować ?

Naszym zdaniem, dobrym pomysłem jest zrealizowanie sesji przed lub poślubnej. Zwykle możemy wtedy wykonać znacznie więcej dopracowanych kadrów, odwiedzić ciekawe miejsce i pokazać relacje między Wami. Często w trakcie reportażu ślubnego, mimo skupienia na parze młodej, musimy ogarnąć wiele różnych wątków. Was pochłania weselna akcja i mało jest miejsca na subtelne emocje.

Ceny takich sesji ustalamy indywidualnie – zwykle jest to przedział od 800 do 1500zł, w zależności od tego gdzie mamy wykonać sesję, czy potrzebny jest asystent do błyskania itd.

  1. Co polecacie – fotoksiażkę czy klasyczny album?

Oczywiście to wszystko kwestia gustu. Mamy klientów, którzy kochają szeleszczące bibułki między stronami klasycznego albumu i takich, którzy uwielbiają nowoczesny design fotoksiążek. My ze względu na praktyczność i możliwość wykorzystania większej ilości zdjęć częściej polecamy fotoksiążkę.

Prywatność

  1. Czy zdjęcia są dobrze zabezpieczone?

Oczywiście, używamy wysokiej klasy sprzętu oraz wykonujemy na bieżąco kopie zapasowe zrealizowanych materiałów.

  1. Jak długo zdjęcia są przechowywane w archiwum?

Aktualnie przechowujemy wszystkie zrealizowane materiały od 2006. Natomiast dajemy Wam 100% gwarancję przechowywania Waszego materiału przez rok od jego realizacji.

  1. Czy nasze zdjęcia mogą pozostać prywatne?

Oczywiście. Kwestia odpowiedniego zapisu w umowie i możemy nie publikować Waszych zdjęć.

  1. Czy możemy nasze zdjęcia publikować np. na facebooku czy w innych mediach społecznościowych?

Tak, możecie publikować zdjęcia na facebooku, instagramie itd.

Zdjęcia

  1. Czy zdjęcia ulegają obróbce?

Tak, pracujemy głównie na plikach RAW, które wymagają późniejszego dopracowania w postprodukcji. Wszystko po to, aby wyglądały tak, jak oczekują tego Klienci.

  1. Kiedy jest najlepszy czas na zdjęcia plenerowe?

Możemy wykonać ją zarówno w dzień ślubu, jak i kilka dni po ceremonii. Druga opcja wydaje się rozsądniejsza, gdyż młodym parom nie towarzyszy już tak silny stres. Z uwagi na dostępność większej ilości światła słonecznego, najlepszą porą są poranki lub popołudnia. Jeśli jednak marzy Wam się wieczorowa sesja w centrum miasta, również chętnie ją zrealizujemy wykorzystując światło lampy błyskowej.

  1. Ile zdjęć dostaniemy?

Standardowo przy jednym fotografie – 250 zdjęć po pełnej obróbce (350 przy dwóch). Pozostałe (zwykle 100-200) otrzymujecie bez obróbki (ewentualną obróbkę można domówić).

  1. Czy możemy otrzymać „wszystkie zdjęcia” ?

Ponieważ część zdjęć odrzucamy ze względu na nietrafioną ostrość, nieprawidłową ekspozycję, mrugnięcie, mimikę osoby fotografowanej – nie ma sensu, abyśmy przekazywali Państwu wszystkie pliki z danego dnia. Dostarczamy tylko wybrane/poprawne zdjęcia, których ustaloną część obrabiamy w programach graficznych typu Lightroom, Photoshop, czy CaptureOne.

  1. Ile będziemy czekać na zdjęcia ?

Najczęściej staramy się dostarczać zdjęcia w ciągu 4-6 tygodni. Ze względu na ogromny natłok pracy w sezonie, nie jesteśmy w stanie wpisywać do umowy krótszych terminów.  Zwykle, oddawanie materiału parze młodej odbywa się w kilku etapach – staramy się najpierw przesłać kilka pierwszych obrobionych zdjęć mailem, później przesyłamy wglądówki do całości materiału przez dropboxa, ostatecznie Klient otrzymuje projekt fotoksiążki do zatwierdzenia. W momencie kiedy mamy zakończony proces projektowania fotoksiążki, czekamy 2-3 tygodnie na jej realizacje u naszego dostawcy. Wtedy przesyłamy do Was gotowe produkty.

  1. Ile zdjęć czarnobiałych otrzymacie ?

Zwykle około 30% zdjęć oddajemy jako czarnobiałe, ale zależy to od klimatu jaki panuje w kościele/na sali. Niektóre miejsca w pewnym stopniu narzucają kolor (np. sale mocniej oświetlone LED-ami) lub czerń i biel (np. klimatyczne krakowskie kościoły).

  1. Czy wszyscy będą mieć zdjęcie ?

Nie możemy tego zagwarantować z różnych powodów – część osób z rozmaitych względów, może być tylko w kościele/urzędzie. Czasem starsze osoby lub rodzice małych dzieci często opuszczają wesele znacznie wcześniej i długo nie biorą w nim udziału.  Zwykle, rozwiązaniem jest duże zdjęcie grupowe pod kościołem lub na sali, np. zaraz po obiedzie. Wtedy prawie na pewno uda się „złapać” wszystkich. Natomiast oczywiście staramy się, aby na zdjęciach złapać możliwie dużo różnych sytuacji i gości.

  1. Kto wybiera miejsce na plener?

Jeśli nie macie pomysłu – możecie zdać się na nas, dając nam podstawowe wytyczne (chcemy naturę, romantyzm albo dużo akcji i miasto). Jeśli macie swój pomysł – możemy oczywiście z niego skorzystać, choć poddamy go naszej wewnętrznej ocenie.

  1. W jakiej formie otrzymujemy zdjęcia ?

Zwykle, początkowe kilka-kilkanaście plików przesyłamy mailem. Później większe paczki (włącznie z  plikami o pełnej rozdzielczości) przesyłamy zwykle przez serwis dropbox. Ostateczny materiał przekazujemy albo na dvd albo (co zalecamy) na pendrive.

  1. Jak długo zajmujecie się fotografią ?

Michał fotografuje już bardzo długo (choć ostatnio zdecydowanie częściej filmuje) – jak w klasycznym tekście o fotografie – zaczynał od smieny i zenita, a zdjęcia ślubne robi już ponad 10 lat. Madzia ma również bardzo duże doświadczenie (też mieszane filmowe i fotograficzne) – 8 lat. Marceli ma 6 lat „za pasem”.

  1. Czy możemy się Was poradzić co do naszego ślubu

Jasne. Prawie zawsze rozmawiamy sporo z naszymi parami młodymi na temat ich ślubu. Dzięki temu, wiemy czego się spodziewać. Jednocześnie, czasem nasze drobne podpowiedzi mogą pomóc w uniknięciu poważniejszych błędów.

Spytaj
o wolny
termin

508 156 489 / 506 033 849